duminică, 3 mai 2009

Metode de căutare a informaţiilor pe Internet

Informaţiile cuprinse în World Wide Web, adresele de e-mail şi alte servicii ale sale sunt astăzi indexate cu ajutorul unor unelte specifice. Internetul poate fi văzut ca un imens puzzle, compus din zeci de milioane de piese răspândite pe cele cinci continente. Este aproape imposibil să găseşti cel mai autorizat site într-un anumit domeniu, dacă nu foloseşti una dintre uneltele de căutare specifice.
Utilităţile de căutare actuale nu se mai opresc numai la căutarea pe Web, ci permit şi căutarea unor adrese de e-mail, a forumurilor de discuţii, a aplicaţiilor gratuite ce poate fi descărcată de pe Internet ş. a.

Uneltele de căutare a informaţiilor pe Internet pot fi ordonate în trei categorii principale:

A) Directoare (directory în engleză, directoire în franceză)
B) Motoare de căutare (search engine în engleză, moteur de recherche în franceză)

Directoarele

O unealtă de căutare din categoria directoarelor se prezintă sub forma unei ierarhii de domenii şi subdomenii diverse, site-urile fiind descrise printr-o denumire adresa de Internet (URL) şi un mic comentariu relevant privind conţinutul site-ului. Aceste directoare se aseamănă “Paginilor galbene”. Căutarea se face coborând treptat într-o arborescenţă care trece în revistă mai multe teme, mergând de la general la particular. La sfârşitul ierarhiei (la baza ei), se află o listă de site-uri reprezentative pentru domeniul prezentat. Este vorba deci despre o bază de date cu link-uri către site-uri de Web, link-urile fiind clasificate.
Directoarele sunt folosite pentru a găsi un site specializat pe o temă anume. Ele sunt foarte eficiente pentru căutarea informaţiei generale, deoarece descriu site-urile prin câteva cuvinte reprezentative.

Directorul Yahoo (Yet Another Hierarchical Officious Oracle)

Motorul de căutare tematic cel mai cunoscut şi mai folosit este Yahoo (scris uneori şi Yahoo!), disponibil la adresa www.yahoo.com, apărut în 1994, la iniţiativa a doi studenţi americani. De-a lungul timpului, Yahoo şi-a schimbat interfaţa de câteva ori şi a introdus treptat şi alte servicii complementare (căutare în mai multe limbi, e-mail gratuit, servicii de comerţ online etc.). Astăzi, Yahoo este o mare companie internaţională, cotată la bursă şi dată mereu drept exemplu de afacere online de succes. Structura directorului Yahoo se apropie astăzi foarte mult de cea a unui portal complex.
Mai jos aveţi un exemplu de căutare pe o temă generală. Au fost căutate ziare din Franţa, fără să conteze periodicitatea, acoperirea geografică sau importanţa. Din patru clic-uri de mouse, am ajuns la informaţia dorită. În cazul în care dorim să mergem mai departe, putem selecta în continuare şi alte sub-domenii.
În dreptul unora dintre subdomenii, între paranteze, apare un număr reprezentând site-urile existente în acea categorie. Un simbol NEW adăugat sub-domeniului sau domeniului arată că, de curând, au fost adăugate site-uri noi în acea categorie. De exemplu, domeniul By Region are în dreptul lui numărul 9377 şi simbolul NEW, acest lucru însemnând că acea categorie conţine 9377 de site-uri şi unele dintre ele au fost adăugate de curând. Dacă lipit de denumirea subdomeniului stă simbolul @, atunci acel subdomeniu conţine la rândul lui alte sub-domenii.
În permanenţă, în partea de sus a casetei cu rezultatele căutării, există precizat drumul parcurs de la prima pagină a lui Yahoo şi până la nivelul din acel stadiu al căutării. În cazul în care se realizează direct din prima pagină o căutare prin cuvinte-cheie, drumul parcurs este şi el actualizat în consecinţă. Dacă pe prima pagină bara de căutare este simplă, pe măsură ce se avansează în interior apare posibilitatea de a căuta nu numai în tot catalogul Yahoo, dar şi în categoria din acel moment. Astfel, în cazul în care dorim să găsim site-uri despre pictorul francez Renoir, ajungem la o listă cu cele mai relevante site-uri şi acolo căutăm, prin cuvinte-cheie, limitând căutarea la sub-categoria Renoir, tendinţe generale ale operelor sale.

Rafinarea rezultatelor căutării

În afară de căutarea prin apăsarea succesivă pe link-uri ce reprezintă domenii şi sub-domenii, Yahoo oferă şi o rafinare a rezultatelor, prin utilizarea cuvintelor-cheie. Yahoo nu caută cuvintele tastate în interiorul paginilor de Web, ci numai în descrierea din dreptul fiecărui site, în titlul site-ului, în adresa sa şi în denumirea categoriei alese pentru indexarea site-ului. Cuvintele-cheie solicitate mai sunt căutate şi în arhiva de ştiri, precum şi în agenda de evenimente ale Internetului şi în camerele de chat.
Chiar dacă folosiţi majuscule atunci când tastaţi cuvintele-cheie, pentru Yahoo nu are nici o importanţă, pentru că el le va trata ca minuscule. Accentele specifice anumitor limbi nu vor fi luate în considerare. Cel mai indicat mod de a căuta prin cuvinte-cheie la Yahoo este prin apropieri succesive. Se precizează câteva cuvinte generale, apoi se caută succesiv prin alte cuvinte-cheie în interiorul categoriilor şi subcategoriilor afişate. Se pot de asemenea folosi operatorii logici, elemente ale căutării de tip Boolean, explicată mai jos în acest curs. La Yahoo, operatorii logici au fost înlocuiţi cu opţiunea Advanced Web Search, care nu presupune memorarea şi înţelegerea operatorilor logici.

Motoarele de căutare

Metoda de funcţionare a motoarelor de căutare stă la baza înţelegerii principiilor căutării pe Internet. Fiecare indexare a unei pagini presupune “capturarea” informaţiilor de pe ea şi o salvare a fişierului găsit, pe discurile motorului de căutare. Atunci când, în calitate de utilizatori, căutaţi anumite cuvinte-cheie, sistemul nu se conectează în timp real la fiecare dintre serverele din lume, pentru a vă afişa pagina respectivă, ci caută în interiorul catalogului ce cuprinde toate paginile salvate de către robotul de indexare. Pe de altă parte, roboţii nu pot indexa decât paginile realizate în codul HTML, adică aşa-zisele pagini “statice” şi, de obicei, nu iau în considerare site-urile realizate cu alte tehnologii mai avansate, cum ar fi Flash sau Java.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu