marți, 10 martie 2009

Campanii sociale

Toate campaniile sunt făcute cu un scop. Ele au rolul de a influenţa oamenii, de a-i mişca sau de a-i informa asupra unui anumit subiect. Am analizat cateva campanii, mai mult după clipurile folosite, deoarece cred că este cea mai bună metodă de a ajunge la public, de a-l determina să-şi pună anumite probleme, de a-i schimba mentalitatea. Vazand acelaşi lucru zi de zi, este imposibil să nu-ţi faci o anumită părere, să nu dai atenţie problemei transmise.

Campania împotriva violenţei în familie http://www.youtube.com/watch?v=GK0R3lT6tzs nu vizează în special persoanele care au copii ci tinde să emoţioneze fiecare individ în parte făcand paralela între animale şi oameni, faptul că deşi suntem mult mai evoluaţi, nu înseamnă obligatoriu că suntem şi mai buni. Astfel, prezentand diferite specii care îşi îngrijesc puii, cu căldură şi afecţiune dispare ideea preconcepută că „oamenii sunt mai presus decat animalele”. Avand în vedere că prin natura noastră tindem să ne credem mai evoluaţi, mai presus, mai buni decat nişte animale, poate punand problema astfel, părinţii o să înceteze să-şi maltrateze copiii.
Deşi are la bază aceeaşi idee, de a stopa abuzul copiilor, această campanie http://www.youtube.com/watch?v=Mb1Eglsttvc are mai mult un ton informativ. Personal, mi se pare una dintre cele mai bune campanii făcute în Romania. Informează publicul de consecinţele acţiunilor sale. In loc să pună accentul pe traumele copiilor, ei mizează pe urmările pe care le suportă parinţii. Pe de-o parte, este mai bine deoarece persoanele care îşi maltratează copii, sunt conştiente că pe aceştia îi doare, că pot rămane cu traume, dar nu le pasă. Astfel, campania face strict referire la modul în care se pedepseşte acest tip de comportament, poate în felul acesta, măcar din dorinţa de libertate pe care o posedă fiecare creatură, părinţii nu o să-şi mai pedepsească copiii prin bătaie.
O campanie cu public ţintă este aceasta: http://www.youtube.com/watch?v=ZJGG1LNc9LA . Deşi nu se adresează fiecărei persoane în parte ci în special producătorilor diverşi din anumite locuri care recurg la mana de lucru ieftină, folosind copii, în loc să angajeze muncitori adulţi. Spotul are caracter emotiv şi prezintă o realitate de care nu multă lume este conştientă. Paralela făcută între cele două clipuri alăturate arată clar diferenţa de a trăi, modul în care un copil normal îşi petrece ziua şi altul exploatat.
Nu mi se pare că această campanie http://www.youtube.com/watch?v=3rxSNf-G7rU împotriva cancerului are prea multe atuuri pentru a atrage atenţia publicului. Imaginea cu cimitirul, deşi este o idee bună, nu pare să impresioneze. Este totodată o campanie informativă, dar tinde mai mult spre efectul de şoc pe care ar trebui să-l aibă telespectatorii la vizionarea clipului.
Imaginile, muzica de fundal nu sunt impresionante, iar indicaţiile oferite sau mesajul nu conţin destule detalii astfel încat să-l determine pe cel care priveşte clipul să ia măsuri.
Campaniile antidrog, sunt ambele făcute în Romania, şi la fel ca în cazul celei împotriva cancerului, efectul scontat nu este prea impresionant: http://www.youtube.com/watch?v=7xfigrKZzPg /
http://www.youtube.com/watch?v=YiLgjG0e22k&feature=related.
„Primeşte-l langă tine” arată simplul fapt că şi persoanele care se droghează sunt oameni şi că trebuie reintegraţi în societate. Clipul este uşor emotiv, prezentand indiferenţa cu care sunt tratate anumite categorii de persoane, în cazul de faţă-cerşătorii. Morala campaniei fiind că toţi trebuie ajutaţi.
Cea de-a doua campanie antidrog este informativă. Prezintă date concise, care deşi sunt auzite peste tot, oamenii nu le acordă importanţă. Şochează sau mai mult atrage atenţia datorită imaginii, iar tonul folosit este grav, astfel încat oferă impresia unor certitudini.

Toate aceste campanii au fost promovate la apariţia lor prin diferite surse: de la pliante informative, la clipuri televizate, interviuri la radio sau apariţii la emisiuni în care se vorbeşte despre problemele prezentate. Cel mai mare impact îl au datorită acestor clipuri, deoarece chiar dacă sunt mai mult sau mai puţin reuşite, atrag atenţia şi fiecare telespectator, a văzut măcar odată spotul.
În funcţie de strategia folosită în campanie, ideile celor care au conceput-o, modul de lansare, crearea unui clip, scenariul, actorii care iau parte la clip, totul influenţează publicul, iar în zilele noastre, cand toţi sunt interesaţi de propriul bine, informaţiile prezentate şi emoţiile transmise trebuie să fie suficient de puternice ca să aibă rezultatul scontat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu